Mancatul constient Psiholog Psihoterapeut

5 pasi care ajuta la mancatul constient

Mancatul constient nu este o dieta, ci mai degraba reprezinta o tehnica ce vine in ajutorul nostru de a controla cantitatea de mancare pe care o mancam. Nu exista meniuri sau retete in aceasta directie.

Cei mai multi dintre noi vor sa manance mai sanatos si sa aiba o buna relatie cu alimentele. Insa nu este usor de fiecare data. Poate unul dintre aspectele cele mai importante in a avea o buna relatie cu ceea ce mancam este sa invatam sa acordam cat mai multa atentie la CE mancam, si totodata la MODUL in care mancam. Aici ma refer la obiceiurile pe care le avem cand vine vorba de alimente si care ne tin blocati in actiuni daunatoare, ca de exemplu, cum a afirmat un client: “… cand sunt trist, merg la frigider”.

Mancatul in exces este de multe ori o modalitate de a ne tine departe de emotiile noastre cu care nu vrem sa intram in contact. Poate avea legatura cu o stare de anxietate, depresie, stima de sine scazuta, singuratate, stres, nemultumire si lista poate continua. Confortul de moment pe care-l avem prin mancat poate deveni un stil de viata ce ne pastreaza la distant de o emotie dureroasa, neplacuta sau neacceptata din noi. Problema apare cand acceptam zi de zi sa ne facem rau propriului corp prin propiile acctiuni, pentru a evita un aparent “rau mai mare”.

Susan Albers considera 5 pasi important in a fi constienti in timp ce mancam:

  • Stai jos la masa!

    Mananca doar asezat pe scaun. Impiedica rontairea din fata frigiderului deschis. Pune mancarea in farfurie de la bun inceput. Vei savura mult mai mult mancarea in acest fel, acordandu-i intreaga ta atentie.

  • Mesteca incet!

    Mananca cu mana care nu este dominate: adica daca esti dreptaci, atunci mananca cu stanga. Este considerat ca atunci cand mancam cu mana care nu este dominant poate reduce cu 30% cantitatea de mancare, tocmai din faptul ca esti natural incetinit din viteza cu care mananci si pentru ca e necesara mai multa atentie de a face acest lucru.

  • Savureaza!

    Fi constient de fiecare imbucatura. Miroase. Gusta. Observa si uita-te atent la fiecare lingura. Inchide telvizorul sau alti factori de distragere.

  • Pune in apropiere de tine mancare sanatoasa!

    Cum ar fi un bol cu fructe la vedere. Cercetarile spun ca oamenii tind sa manace mai usor ceea ce se afla in imediata lor apropiere.

  • Mananca relaxat!

    Fa o pauza intre o imbucatura si urmatoarea. Pentru fiecare inghititura intreaba-te daca iti este suficient si evita sa fii prea plin.

Incercand sa fim atenti la corpul nostru, la senzatiile care apar in el atunci cand mancam, putem fi mult mai mult in contact cu acesta, ceea ce inseamna sa-l ascultam si sa intelegem atunci cand ne spune despre senzatiie de foame sau satietate.

Fiind atenti la mesajele pe care corpul nostru ni le transmite vom invata sa raspundem mai sanatos acestor nevoi, astfel sa sa-i oferim corpului ceea ce cere si cat cere. Astfel vom fi mult mai capabili sa invatam sa ne oprim atunci cand apare senzatia de satietate, evitand astfel mancatul pe pilot automat.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *