Beneficiile Starii de Mindfulness Psiholog Psihoterapeut

Beneficiile Starii de Mindfulness

Mindfulness a devenit un termen in ziua de astazi din ce in ce mai frecvent folosit pentru a descrie starea de a fi. Nu este vorba despre vreo religie si nici despre filozofie, ci este vorba despre o tehnica care incurajeaza acceptarea, aprecierea si tarirea in prezent.  Avand la baza tehnica budista Zen, mindfulness este o unealta pe care oricine o poate folosi. Devenind mai constient de ceea ce gandesti, de ceea ce traiesti la nivel emotional si de senzatiile traite in corp in acest moment, mindfulness poate sa ajute in a reduce stresul, calmeaza emotiile, si poate chiar reduce suferinta si boala. Mindfulness-ul este folosit ca si tehnica in tratatea starii de anxietate, depresie, abuzului de substante si a altor conditii de sanatate.

In timp ce foarte multi oameni isi traiesc vietiile pe pilot automat, pierzand foarte mult din subtilitatile si momentele frumoase pe care viata le ofera, prin mindfulness putem trai in prezent, moment cu moment, bucurandu-ne si apreciind, absorbind si reflectand ceea ce se intampla in jurul nostru si in interiorul nostru. Traind in prezent poti sa te bucuri de intregul sistem senzorial intr-un mod mult mai bogat: sa asculti muzica sis a o auzi intr-un mod mult diferit, sa simti mirosul din aer mult mai placut etc.

Iata cateva aspect cheie care pot fi importante pentru mindfulness:

  • Constientizarea

    Acest element esential, ne permite sa facem fata gandurilor si sentimentelor stresante sau dureroase, acordandu-le atentie. Cand suntem ingrijorati pentru cineva, de exemplu, prin mindfulness putem deveni constienti ca suntem ingrijorati si apoi sa recunoastem ca aceasta ingrijoarare este doar un gand sau doar o emotie, iar dupa ce am observant asta lasam gandul/emotia sa merga mai departe, plecand din mintea noastra precum un nor care trecator pe cer.

  • Nejudecarea

    Cand observam gandurile sau emotiile sau reactiile noastre, pur si simplu devenim constienti de ele si le lasam sa plece fara sa le judecam/ categorisim ca fiind bune sau rele. In acest fel, te confrunti cu gandurile si emotiile, ale voastre sau ale celorlalti, avand o atitudine de deschidere, acceptare si compasiune. Acest lucru ne ajuta sa fim plini de compasiune si sa fim interesati de lucruri si de oameni, fara a face eforturi de a le schimba sau de a nega sentimentele noastre fata de ei. Putem doar sa le acceptam asa cum sunt fara nici o teama.

  • Trairea in prezent

    Mindfulness ne aminteste ca singurul moment care este real este momentul prezent. Sa te gandesti la trecut sau la viitor nu e nimic gresit, dar trebuie sa facem acest lucru intentionat, pentru a nu pierde din bucuria vietii noastre actuale. In special prin practicile de mindfulness, cum ar fi meditatia, yoga sau mersul pe jos, putem scadea efectul gandurilor negative si putem crea un spatiu pentru o stare de pace si calm.

Oferindu-ne timp pentru noi insine, timp pentru lucruri placute, timp pentru plimbari in natura este esential pentru bunastarea noastra. In mod instinctiv, stim ca avem nevoie de acest timp si ca ni-l dorim, mai ales cand suntem sub stres prelungit, si cu toate acestea multi dintre noi nu isi dau aceasta posibilitate de a face acest lucru. Ar fi bine sa te intrebi daca nu cumva simti ca nu meriti acest lucru. Daca nu cumva ai pus in fata nevoilor tale nevoile celorlalti, iar acum e ca si cum ai merge de prea mult timp cu motorul turat puternic.

Ia in considerare ca ceea ce exista cu adevarat este doar experienta ta de acum. Aceasta e singura pe care o avem in acest moment. Si nu e necesar sa ne judecam atat de dur atat pe noi, cat si pe ceilalti pentru ceea ce simtim. Mai degraga, e nevoie sa ne oferim compasiune atat noua cat si celorlalti.

Share this post

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *