Mancatul constient Psiholog Psihoterapeut

5 pasi care ajuta la mancatul constient

Mancatul constient nu este o dieta, ci mai degraba reprezinta o tehnica ce vine in ajutorul nostru de a controla cantitatea de mancare pe care o mancam. Nu exista meniuri sau retete in aceasta directie.

Cei mai multi dintre noi vor sa manance mai sanatos si sa aiba o buna relatie cu alimentele. Insa nu este usor de fiecare data. Poate unul dintre aspectele cele mai importante in a avea o buna relatie cu ceea ce mancam este sa invatam sa acordam cat mai multa atentie la CE mancam, si totodata la MODUL in care mancam. Aici ma refer la obiceiurile pe care le avem cand vine vorba de alimente si care ne tin blocati in actiuni daunatoare, ca de exemplu, cum a afirmat un client: “… cand sunt trist, merg la frigider”.

Mancatul in exces este de multe ori o modalitate de a ne tine departe de emotiile noastre cu care nu vrem sa intram in contact. Poate avea legatura cu o stare de anxietate, depresie, stima de sine scazuta, singuratate, stres, nemultumire si lista poate continua. Confortul de moment pe care-l avem prin mancat poate deveni un stil de viata ce ne pastreaza la distant de o emotie dureroasa, neplacuta sau neacceptata din noi. Problema apare cand acceptam zi de zi sa ne facem rau propriului corp prin propiile acctiuni, pentru a evita un aparent “rau mai mare”.

Susan Albers considera 5 pasi important in a fi constienti in timp ce mancam:

  • Stai jos la masa!

    Mananca doar asezat pe scaun. Impiedica rontairea din fata frigiderului deschis. Pune mancarea in farfurie de la bun inceput. Vei savura mult mai mult mancarea in acest fel, acordandu-i intreaga ta atentie.

  • Mesteca incet!

    Mananca cu mana care nu este dominate: adica daca esti dreptaci, atunci mananca cu stanga. Este considerat ca atunci cand mancam cu mana care nu este dominant poate reduce cu 30% cantitatea de mancare, tocmai din faptul ca esti natural incetinit din viteza cu care mananci si pentru ca e necesara mai multa atentie de a face acest lucru.

  • Savureaza!

    Fi constient de fiecare imbucatura. Miroase. Gusta. Observa si uita-te atent la fiecare lingura. Inchide telvizorul sau alti factori de distragere.

  • Pune in apropiere de tine mancare sanatoasa!

    Cum ar fi un bol cu fructe la vedere. Cercetarile spun ca oamenii tind sa manace mai usor ceea ce se afla in imediata lor apropiere.

  • Mananca relaxat!

    Fa o pauza intre o imbucatura si urmatoarea. Pentru fiecare inghititura intreaba-te daca iti este suficient si evita sa fii prea plin.

Incercand sa fim atenti la corpul nostru, la senzatiile care apar in el atunci cand mancam, putem fi mult mai mult in contact cu acesta, ceea ce inseamna sa-l ascultam si sa intelegem atunci cand ne spune despre senzatiie de foame sau satietate.

Fiind atenti la mesajele pe care corpul nostru ni le transmite vom invata sa raspundem mai sanatos acestor nevoi, astfel sa sa-i oferim corpului ceea ce cere si cat cere. Astfel vom fi mult mai capabili sa invatam sa ne oprim atunci cand apare senzatia de satietate, evitand astfel mancatul pe pilot automat.

Read more...
Atasament Sigur Psiholog Psihoterapeut

Cum sa Cresti un Copil cu Atasament Sigur

Atasamentul reprezinta temelia modului in care un copil abordeaza lumea, iar un atasament sanatos in primii ani de viata pune la dispozitie o baza sigura pe care copilul o are pentru el si de la care poate porni in invatarea despre el si despre ceilalti (Daniel J. Siegel).

Ca parinte, unul dintre cele mai bune lucruri pe care le poti face pentru copilul tau este sa il ajuti sa dezvolte ceea ce se numeste “atasament sigur”.

Cum stim daca copilul nostru are un atasament securizant? Vom sti daca copilul are un stil securizant daca este un explorator increzator, dar periodic se intoarce la parinte pentru a se conecta la acesta si pentru a se simti comfortabil cu el.

Cu ce ajuta atasamentul sigur? In primul rand unui copil cu un atasament sigur ii va fi mult mai usor sa creeze relatii cu ceilalti si pe care sa le mentina mult mai usor restul vietii sale. Iar acest aspect se datoreaza faptului ca acesti copii au incredere in persoanele de ingrijire ( ca de exemplu,parintii ) pentru ca acestia sunt capabili sa le ofere siguranta atunci cand copilul are nevoie.

Se considera, conform descoperirilor din domeniul studiilor legate de atasament, ca primii ani de viata ne creeaza destinul. Cu alte cuvinte acel tip de atasament asimilat de copil inca de la inceputul vietii, poate determina calitatea relatiilor sale cu ceilalti chiar si pentru restul vietii sale. Desigur, cercetarile arata ca atunci cand relatiile cu parintele se modifica, se poate modifica si atasamentul copilului. Acest lucru inseamna ca niciodata nu e prea tarziu sa cream o relatie buna cu copilul nostru ( Daniel J. Siegel).

Puteti lua in vedere urmatoarele sfaturi practice pentru a verifica tipul de atasament al copilului:

  • Ajuta-ti copilul sa invete cum sa recunoasca cat mai bine nevoile sale, pornind de la cele corporale: cand este oboist, cand ii este foame etc.
  • Asigura-te ca ori de cate ori copilul tau se simte infricosat sau doreste sa imparta emotii de bucurie cu tine, poate sa o faca. Este de asemenea foarte important ca el sa stie ca poate sa vina oricand catre tine, nu doar atunci cand ceva merge prost, ci si atunci cand are de trait emotii pozitive.
  • Asigura-te ca atunci cand te intorci la copilul tau dupa o despartire (mersul la gradinita, fie ca ai fost la cumparaturi ), te reconectezi la copilul tau si il intampini cu deschidere.
  • Daca o dai in bara fata de copilul tau, cere-ti scuze. Scuzele nu trebuie cerute intr-un mod exagerat. Ia in calcul modul in care scuzele veridice imbunatatesc relatiile tale au alte persoane adulte. Ele au rost sa arate ca celui care isi cere scuze ca ii pasa de sentimentele celui din apropierea sa. Ele nu reprezinta garantia faptului ca nicioadata nu vom mai face greseli. Ci este vorba de repararea increderii fata de celalalt.
  • Nu te furisa pe usa atunci cand copilul nu se uita. Fii previzibil. Oricat de mult vrei sa preintampini o despartire dureroasa, gandeste-te cat de temator si nesecurizant poate deveni copilul tau si cata neincredere poate sa apara in relatia dintre voi.
  • Exista copii, cei cu un stil de atasament nesigur, carora pare ca nu le pasa atunci cand parintii lor se despart de ei. Daca copilul pare ca si cum abia observa ca iesiti pe usa si il parasiti, luati serios in calcul ca este posibil ca el sa nu va arate stresul prin care trece. In acest caz, luati in vedere celalalte sfaturi care pot ajuta la reconecarea cu copilul.
  • Exista copii cu o anxietate foarte mare, tototada si cu un anumit nivel de constientizare, care pot fi mult mai sensibili, si care ii face sa fie speriati in a spune adultului situatiia prin care trec. De exemplu, unii copii au dificultati in a spune persoanei de ingrijire ca trebuie sa mearga la baie sau ca au nevoie de ajutor in a curata o bautura pe care au varsat-o. Atunci e nevoie de intelegerea de catre adult a acestei sensilibitati si de lucrat impreuna cu copilul pentru a intelege ca poate oricand sa vina la tine oricand au nevoie si chiar daca te superi ocazional, il vei ajuta oricum sa treaca prin asta.
  • Odata ce copilul tau pare a avea un atasament sigur, poti sa-ti tragi sufletul pentru un timp.

 

Referinte:

Daniel J. Siegel, Mary Hartzell –Parental Sensibil si Inteligent (2014)

Alice Boyes Ph.D- How to Raise a Securely Attached Child.Simple, practical tips for developing emotional trust (2017)

Read more...
Beneficiile Starii de Mindfulness Psiholog Psihoterapeut

Beneficiile Starii de Mindfulness

Mindfulness a devenit un termen in ziua de astazi din ce in ce mai frecvent folosit pentru a descrie starea de a fi. Nu este vorba despre vreo religie si nici despre filozofie, ci este vorba despre o tehnica care incurajeaza acceptarea, aprecierea si tarirea in prezent.  Avand la baza tehnica budista Zen, mindfulness este o unealta pe care oricine o poate folosi. Devenind mai constient de ceea ce gandesti, de ceea ce traiesti la nivel emotional si de senzatiile traite in corp in acest moment, mindfulness poate sa ajute in a reduce stresul, calmeaza emotiile, si poate chiar reduce suferinta si boala. Mindfulness-ul este folosit ca si tehnica in tratatea starii de anxietate, depresie, abuzului de substante si a altor conditii de sanatate.

In timp ce foarte multi oameni isi traiesc vietiile pe pilot automat, pierzand foarte mult din subtilitatile si momentele frumoase pe care viata le ofera, prin mindfulness putem trai in prezent, moment cu moment, bucurandu-ne si apreciind, absorbind si reflectand ceea ce se intampla in jurul nostru si in interiorul nostru. Traind in prezent poti sa te bucuri de intregul sistem senzorial intr-un mod mult mai bogat: sa asculti muzica sis a o auzi intr-un mod mult diferit, sa simti mirosul din aer mult mai placut etc.

Iata cateva aspect cheie care pot fi importante pentru mindfulness:

  • Constientizarea

    Acest element esential, ne permite sa facem fata gandurilor si sentimentelor stresante sau dureroase, acordandu-le atentie. Cand suntem ingrijorati pentru cineva, de exemplu, prin mindfulness putem deveni constienti ca suntem ingrijorati si apoi sa recunoastem ca aceasta ingrijoarare este doar un gand sau doar o emotie, iar dupa ce am observant asta lasam gandul/emotia sa merga mai departe, plecand din mintea noastra precum un nor care trecator pe cer.

  • Nejudecarea

    Cand observam gandurile sau emotiile sau reactiile noastre, pur si simplu devenim constienti de ele si le lasam sa plece fara sa le judecam/ categorisim ca fiind bune sau rele. In acest fel, te confrunti cu gandurile si emotiile, ale voastre sau ale celorlalti, avand o atitudine de deschidere, acceptare si compasiune. Acest lucru ne ajuta sa fim plini de compasiune si sa fim interesati de lucruri si de oameni, fara a face eforturi de a le schimba sau de a nega sentimentele noastre fata de ei. Putem doar sa le acceptam asa cum sunt fara nici o teama.

  • Trairea in prezent

    Mindfulness ne aminteste ca singurul moment care este real este momentul prezent. Sa te gandesti la trecut sau la viitor nu e nimic gresit, dar trebuie sa facem acest lucru intentionat, pentru a nu pierde din bucuria vietii noastre actuale. In special prin practicile de mindfulness, cum ar fi meditatia, yoga sau mersul pe jos, putem scadea efectul gandurilor negative si putem crea un spatiu pentru o stare de pace si calm.

Oferindu-ne timp pentru noi insine, timp pentru lucruri placute, timp pentru plimbari in natura este esential pentru bunastarea noastra. In mod instinctiv, stim ca avem nevoie de acest timp si ca ni-l dorim, mai ales cand suntem sub stres prelungit, si cu toate acestea multi dintre noi nu isi dau aceasta posibilitate de a face acest lucru. Ar fi bine sa te intrebi daca nu cumva simti ca nu meriti acest lucru. Daca nu cumva ai pus in fata nevoilor tale nevoile celorlalti, iar acum e ca si cum ai merge de prea mult timp cu motorul turat puternic.

Ia in considerare ca ceea ce exista cu adevarat este doar experienta ta de acum. Aceasta e singura pe care o avem in acest moment. Si nu e necesar sa ne judecam atat de dur atat pe noi, cat si pe ceilalti pentru ceea ce simtim. Mai degraga, e nevoie sa ne oferim compasiune atat noua cat si celorlalti.

Read more...
Neincrederea Psiholog Psihoterapeut

5 Forme De Autosabotare Pe Care Le Practica Oamenii Cu Neincredere In Sine

Nu este necesar ca absolut tot timpul sa avem incredere in noi. De fapt, exista unele beneficii pe care le putem avea de pe urma perioadelor in care ne indoim de noi insine.

De ce nu e necesar sa ne temem de perioadele de neincredere in noi insine.

Exista unele avantaje pe care le putem avea atunci cand nu suntem atat de increzatori in noi insine. Cum ar fi ca ne pune fata in fata cu puctele noastre vulnerabile, sau ca ne poate motiva catre a invata lucruri noi despre cine suntem, fie ca putem deveni mai receptivi la ideile altora, va ajuta sa va pregatiti pentru schimbare, si de cele mai multe ori putem deveni mai receptivi la sprijijul pe care-l primim din partea celorlalti –pentru ca atunci cand ne indoim de noi insine, simtim ca avem mai multa nevoie de alti oameni decat in mod normal.

Secretul este sa nu ne temem de aceasta indoiala de sine. Chiar daca poate fi o perioada neplacuta atunci cand o experimentam, o putem transforma intr-o suferinta si mai mare atunci cand ne panicam. Indoiala de sine nu este, in fapt, nimic catastrofal. Doar pentru ca ne simtim neincrezatori, nu inseamna ca suntem implicit si “inutili”, ca luam decizii proaste, sau ca nu putem fi placuti de alti oameni. In final, indoiala reprezinta o emotie pe care unii o traiesc mai mult decat altii.

Care este problema cu auto-indoiala?

Desi auto-indoiala nu este o problema in sine, ea va poate conduce catre anumite actiuni si comportamente care pot fi problematice. Daca reusesti sa eviti aceste capcane, atunci poti evita orice impact negativ pe care neincrederea de sine il poate avea.

Iata 5 lucruri cu care oamenii neincrezatori se auto-saboteaza:

          1. Oamenii neincrezatori isi pastreaza ideile bine pentru ei insisi.

Atunci cand esti neincrezator, puneti eticheta ca lucrurile pe care le stiti sunt neimportante sau ca cei din jurul vostru stiu ce stiti voi deja. Dar,e gresit sa presupui ca toti ceilalti au aceleasi puncte forte si aceleasi procese de gandire ca si tine.

Un declansator al neincrederii de sine, poate fi faptul ca uneori, in situatii de grup, poate sa para, ca anumite abilitati sau roluri sunt mai pretuite decat altele. Dar e important de tinut minte: creierele si diversitatea de medii creeaza cele mai eficiente echipe.

         2. Persoanele neincrezatoare gandesc mult prea mult si uita sa ceara direct ceea ce doresc.

E usor sa te pierzi in ganduri, legand si dezlegand o problema, fara sa stii ca ai uitat sa ceri ceea ce aveai nevoie. Sa ceri poate sa fie o solutie buna si simpla, legat de ceea ce vrei.
Da-ti voie sa ceri ceea ce vrei! Este sanatos sa crezi ca ai dreptul de a intreba ceva, daca poti accepta ca nu intotdeauna vei si primi.

         3. Peroanele cu neincredere, plaseaza deciziile pe care le au de luat, altora, chiar daca stiu ca ar avea mai mult de castigat, decat prin amanarea lor.

Chiar si atunci cand instinctul iti spune ca deciziile altora sunt gresite, o persoana neincrezatoare va tinde sa se dea la o parte si chiar sa adopte o varianta mai putin benefica. Desigur, exista si situatia in care este mai recomandat sa inmanam raspunderea unei persoane cu un grad mult mai mare de expertiza intr-o anumita zona, dar de asemenea este intelept sa ne sprijinim pe propria judecata. Acesta este momentul in care emotia va poate fi un prieten de baza si poate alerta cand ar putea fi gresit un mod de actiune.

Ai grija la cele situatii in care amani intentionat luarea deciziei altei persoane, tocmai pentru ca stii ca nu este la fel de motivate ca tine in luarea celei mai bune decizii posibile.

         4. O persoana neincrezatoare cauta sa se asigure, in mod absolut, ca reactia celorlalti la ea insasi, este una buna.

Exista o masura limitata in care putem controla reactiile altor persoane. De exemplu, ai o idee noua pe care vrei sa o propui colegilor din echipa de la locul de munca. Astfel ca, investesti un timp enorm de a te gandi si gandi, despre cum vrei sa transmiti acea idee, tocmai pentru a te asigura ca ideea ta este bine primita.

Sau, cauti sa trimiti propunerea catre o persoana de care sa te asiguri ca-i va placea ideea. Astfel ca, iti iau saptamani pana ajungi sa spui ceva, pentru ca nu ai inca garantia unui raspuns pozitiv din partea celuilalt. In schimb, poti prezenta mai multe idei si sa vezi ce prefera celalalt.

Trucul de aici este tocmai sa accepti ca nu ai cum sa-i controlezi pe ceilalti cum sa-ti raspunda, si tocmai incercarea de a face acest lucru poate duce la o paralizie a deciziei tale. Doar gandeste-te la toti acei factori externi sau situationali care influenteaza judecata cuiva, starea lui de spirit din acel moment sau alte circumstante pe care nici macar nu le cunosti.

         5. Persoanele neincrezatoare lasa ca acele greseli dintrecutul lor, sa le impiedice sa ia masuri importante astazi.

Sa zicem, de exemplu, ca in urma cu ani ai luat niste decizii proaste legate de niste investitii. Daca o situatie asemanatoare reapare, sunt sanse mari sa fii speriat de a nu face din nou greseala, iar in consecinta alegi sa nu faci nimic, tocmai pentru a te proteja. Faptul ca alegi sa nu faci nimic te pune in situatia de a pierde alte noi ocazii care pot sa apara.

Acest mod de viata, de a evita diferite actiuni, pot avea consecinte negative si asupra relatiei tale, atunci cand partenerul tau doreste sa se implice intr-o actiune iar tu esti prea speriat ca sa o faci.
In loc de o evitare totala intr-o actiune, cel mai bine este sa identificati ce anume ai de invatat din greselile trecute. De asemenea, noi invatam mult mai mult prin a trece la actiune decat prin gandit si gandit si gandit la nesfarsit. Poti sa experimentezi cu actiuni mici, in care impactul greselilor ar fi minim si sa te asiguri ca iei in calcul riscurile si costurile lipsei de actiuni.

Sursa Alice Boyes

Read more...